A 11-es fejlesztés hírei

    2021. augusztus 9.

    A 11-es csapdája

    Ülök a dugóban a laktanya előtt, szombat délelőtt van, hazafelé tartanék Budapest felől, de szinte egy lépést sem haladunk. Persze…

    A 11-es számú főút Budapesttől Esztergomig tartó másodrendű főút, hossza 72 km. A Duna jobb partján észak felé haladva, többek között Szentendrén, Visegrádon és Esztergomon áthaladva jut el Táton a 10-es útig. A Dunakanyar, a Duna jobb partjának térségbeli egyetlen főútja óriási forgalmat bonyolít, a legfontosabb feladatok közé tartozik, hogy a térség három városát (Budakalász, Pomáz, Szentendre) érintően komoly fejlesztések kezdődjenek. A 11-es főút 2×2 sávos szakasza jelenlegi formájában 1980-ban készült el, ami kedvezett ugyan a a főút forgalmának, de kettészelte Szentendre városát. Napi szinten van olyan szakasza, melyet 50 ezer jármű használ, ami egy jelentősebb autópálya forgalmát jelenti.

    A főút déli szakaszán sürgős fejlesztésekre van szükség, melyek végre “látótávolságba” kerültek:

    • a Szentendre belterületi szakasz teljeskörű felújítása
    • a budakalászi elkerülő megépítése
    • az M0 autóút kiépítése a 10-es és 11-es út között

    Rendbe teszik a 11-es főút szentendrei szakaszát

    Hét kilométernyi belterületi út újul meg Szentendrén a volt orosz laktanyától a Határcsárdáig.

    Az országos útfelújítási programban egyebek közt 4,5 milliárd forintos felújítás indul majd a 11-es számú főút Budapest-Esztergom-Tát szakaszán – derült ki egy szentendrei sajtótájékoztatón pénteken.

    Hadházy Sándor, a térség országgyűlési képviselője elmondta, hogy a 11-es főutat érintő beruházással hét kilométernyi belterületi út újul meg Szentendrén a volt orosz laktanyától a Határcsárdáig. A komplex útfelújítás magában foglalja a teljes vízelvezetés korszerű kiépítését, amely eddig az esőzések alkalmával mindig közlekedési problémákat okozott, továbbá az útkereszteződések teljeskörű felújítását is.

    Megközelítőleg egy évet vesz majd igénybe a közbeszerzési eljárás lebonyolítása, a tervek elkészítése és az engedélyek beszerzése, ami után a kivitelezés várhatóan 2022-ben valósul meg. A tervezést a Speciálterv Építőmérnöki Kft. nyerte el és 2020 őszén megkezdte a munkát. A tervek folyamatosan készülnek, egyeztetik az önkormányzattal és a Magyar Közúttal. 2021 őszén fogják bemutatni a végső változatot, mely után elindulhat a kivitelezési közbeszerzés.

    Vitályos Eszter, az Emberi Erőforrások Minisztériumának (EMMI) európai uniós fejlesztéspolitikáért felelős államtitkára elmondta, hogy a kormány határozata értelmében 157 milliárd forintból 82 országos útfelújítási program valósul meg. Rámutatott, a felújítások megkezdését sok országos egyeztetés előzte meg, , a Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározat a kiemelt társadalmi igényű közúti felújításokra három év alatt csaknem 157,3 milliárd forint költségvetési forrást rendel: 2020-ban 14,3 milliárd, 2021-ben 108,1 milliárd és 2022-ben 34,9 milliárd forintot.

    A budakalászi elkerülő tervezése

    Az új út a pilisi régióból Budapest felé tartó forgalomnak kínál megoldást: a Pomáz felől érkezőket Budakalász kihagyásával viszi a 11-es főútra.

    A TED-en kihirdették a budakalászi közlekedésfejlesztés tervezői közbeszerzését, mely két részfeladatból áll. A budakalászi elkerülő út megtervezését az Uvaterv Zrt. végzi el 81,6 millió forintos szerződéses értéken. A pomázi iparterület jelenlegi bekötésének körforgalmi csomóponttá alakítását a Pro Urbe Kft. tervezi meg a 7,9 millió forintos szerződéses értéken. A feladat mindkét esetben a környezetvédelmi, engedélyezési, valamint kiviteli terv és tendertervek elkészítése.

    A budakalászi 108-as út a Szentendrére vezető 11-es főút és a Pilist Pilisszentkereszten keresztül átszelő 1111­-es út között épül meg.

    Mindezek hatására a forgalmi terhelés és a légszennyezettség mintegy 30-50 %-kal csökkenhet a városban.Az elkerülő már 1985-ben bekerült a város rendezési tervei közé, ám csak nemrég kapott engedélyt és állami költségvetési forrást a megvalósításhoz.

    A kétszer egy sávos út 2500 méter hosszú lesz, egy körforgalommal, két különszintű csomóponttal jön létre. Átvezetés létesül a 11-es főút felett, valamint a 1111-es út és a HÉV-vonal felett, az elkerülő zajvédő fallal és erdősávval jön létre. Utóbbi jelentőségét az adja, hogy jelenleg az ezirányú forgalmat gyakran megakasztja a HÉV érkezésekor a sorompó.

    A projektben az elkerülő végén egy különszintű csomópont jön létre a 11-es főúton. Ehhez kapcsolódva a 11-es főút mintegy 2,1 kilométeren bővítést kap a METRO felüljáró és Szentendre déli része között.

    Két alagúttal épülhet meg az M0-ás északi szektora

    A jelenleg a Megyeri-híd nyugati végéig érő budapesti körgyűrű a jelentős forgalmat lebonyolító 10-es főútig hosszabbodik meg ebben a projektben.

    A beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) kihirdette az M0-ás körgyűrű északi szektorára vonatkozó tervezői közbeszerzést. A projekt a fővárosból a Szentendrére vezető 11-es főút és a Pilisvörösvár felé futó 10-es főút közötti szakaszra vonatkozik. A feladat a kiviteli- és tender tervdokumentáció elkészítésére, a meglévő engedélyek szükség szerinti módosításával, a további engedélyek beszerzésével.

    A közbeszerzés négysávos autóút kiépítését írja elő. A 8 kilométeres szakasz új nyomvonalon jön létre, leállósávval és fizikai elválasztással. A kiírás szerint az északi szektor nyomvonala egy 2,0 kilométeres egybefüggő szakaszon, valamint egy 3,2 kilométeres egybefüggő szakaszon alagútpárban vezet majd.

    A NIF kiírásából az is kiderül, hogy az M0-ás szóban forgó északi szakaszának kezdeténél (a Megyeri-híd nyugati végénél) a budakalászi különszintű csomópont a forgalmi igényeknek megfelelően átépül. Emellett Ürömnél egy különszintű forgalmi csomópontot jön majd létre, támfallal határolt bevágásban.

    A szakasz másik végén az M0-ás egy különszintű csomópont által csatlakozik majd az M10-es (a Budapest és Kesztölc között a 10-es út térségében tervezett gyorsforgalmi út – a szerk.) Üröm és Solymár közötti szakaszához. Az M10-es utóbbi szakasza mintegy 4 km hosszú, kétsávos útként a jelen projekt részeként épülne ki – derül ki a közbeszerzésből.

    Mindezeken túl a feladat részét képezi többek közt:

    • Solymáron egy készenléti üzemmérnökségi telep megtervezése,
    • az alagutak kelet-nyugat irányú fekvése miatt az alagút be- és kihajtása során az árnyékolás biztonságának megvizsgálása és szükség szerint megtervezése.