Támogatás

Bemutatták a szentendrei HÉV-végállomás terveit

Bemutatta a HÉV-végállomás koncepcionális terveit Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatója szerdán Szentendrén.

A sajtótájékoztatón Vitályos Eszter, az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) európai uniós fejlesztéspolitikáért felelős államtitkára, fideszes országgyűlési képviselő felidézte, hogy a fejlesztés első, júniusi bemutatásakor továbbította az itt élők kérését a BFK vezérigazgatójának, hogy a HÉV-végállomás és a Volánbusz-pályaudvar integrált fejlesztésekor a közvetlen környezet fejlesztési lehetőségeit is vegyék figyelembe a tervezéskor.

Az államtitkár elmondta, hogy az Átölel a Pilis-Dunakanyar elnevezésű kezdeményezés felmérése egyértelműen megmutatta, hogy a lakók a térség közlekedésfejlesztését tartják legfontosabb kérdésnek. Emlékeztetett: a közlekedés javítását segítik a kormány intézkedései is, így a 10-es és a 11-es főút rekonstrukciója, a Budapest-Esztergom vasútvonalon munkába álló emeletes motorvonatok, az elkerülő utak ésszerű kialakítása és használata, valamint az M0-s hiányzó szakaszainak megépítése.

Vitályos Eszter hangsúlyozta, hogy a szentendrei intermodális csomópont fejlesztésekor számítanak a város együttműködésre, hiszen az új közlekedési központ környezetének megújulása csak összehangoltan, együttműködve lehet sikeres. Hozzátette: a HÉV-végállomásnál leégett, a lakók számára kulcsfontosságú élelmiszeráruház mihamarabbi pótlása elégedhetetlen, és ebben minden segítséget megadnak a városnak.

Vitézy Dávid azt mondta, hogy az elkészült koncepcionális terveket még véleményezheti a lakosság, az engedélyes tervek tavasszal készülnek el, a munkák 2023-ban indulnak. A főigazgató megjegyezte, hogy a BFK – bár nem feladata – koncepciótervezést kért a végállomás környékére is. Vitézy Dávid elmondta, hogy egyesített utasforgalmi teret akarnak létrehozni a HÉV és Volánbusz utasai számára: minimum 300 férőhelyes P+R parkolót és szintén legalább 300 férőhelyes kerékpártárolót; olyan kiskereskedelmi, vendéglátó-egységeket, amelyek az állomáshoz kapcsolódóan ki tudják szolgálni a mindennapi igényeket; rövid idejű, úgynevezett K+R (Kiss+Ride) parkolási lehetőséget; taxiállomást – mindezt a köztér zöld és gyalogosbarát fejlesztésével.

A MÁV-HÉV területén új kocsiszínre van szükség van, de tervbe vették a busz- és HÉV-állomás környezetének teljes megújítását is – tette hozzá. A részletekről szólva elmondta: a HÉV hasonló módon fog beérkezni Szentendrére, mint eddig, és a végállomása is nagyjából ugyanott lesz. Mellette, a jelenlegi helyén lesz majd a buszállomás – folytatta -, közös tető alatt, egy térbe integrálva. Rendezik és megújítják a P+R parkolót a Vasúti villasor oldalán, valamint új, 275 férőhelyes parkolóház épül a mai Volán-pályaudvar hátsó részén, földszintjén taxiállomással és K+R lehetőséggel. Kerékpártárolók több helyen lesznek, közvetlenül a HÉV-peronok mellett és a parkolóház térségében.

Vitézy Dávid kiemelte, hogy összefüggő, átlátható, jó minőségű új közteret kívánnak létrehozni, amely behálózza a környéket, a gyalogoshálózat minden irányba bekapcsolja a térséget. Az új végállomás közlekedési csomópontként működik, ugyanakkor a város második központja lehet – fogalmazott, hozzátéve, hogy bővíteni akarják a zöldfelületek arányát.

A vezérigazgató hangsúlyozta a város partnerségének fontosságát is a projektben. Kitért arra is, hogy a BFK – Vitályos Eszter kérésére – koncepciótervet készíttetett a HÉV-végállomás mellett lévő kereskedelmi és szolgáltatási területre. A tervet átadják az önkormányzatnak, továbbá partnerséget ajánlanak, „de alapvetően Szentendre felelőssége az, hogy ezen az önkormányzati területen egy kereskedelmi-szolgáltatási fejlesztést legalább azon a színvonalon, ahogy ezt a HÉV-állomás fejlesztését elvégezzük, megtegyék” – fogalmazott. Megjegyezte: az általuk készített koncepcióterv a legégett élelmiszer-boltot pótolni képes, nagy alapterületű, összefüggő új élelmiszer-üzletről, valamint egy alatta kialakítandó szolgáltatóházról szól.

Felújítják a szentendrei HÉV-et: bemutatták a részleteket

A Budapest Fejlesztési Központ ismertette a projekt részleteit, így az első ütem részeként új, alacsonypadlós, egyterű, klimatizált járműveket szereznek be, amelyek gyorsabban és sűrűbben járhatnak majd. – írja a magyarepitok.hu.

A H5-ös HÉV, vagyis a szentendrei HÉV fejlesztését már júniusban bejelentették, szerda reggel sajtótájékoztató keretében ismertették a pontos részleteket.

A sajtóeseményen beszédet mondott

  • Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója
  • és Vitályos Eszter, az Emberi Erőforrások Minisztériumának európai uniós fejlesztéspolitikáért felelős államtitkára, országgyűlési képviselő.

A vonalon akadálymentes, esztétikus, rendezett megállók és új P+R illetve B+R parkolók várják majd az utasokat a felújítást követően, és teljesen megújul az utastájékoztatás is.

Gyorsabb menetidő

Budapest Fejlesztési Központ tervei szerint az összes HÉV-en kapacitásbővítést és rekonstrukciót hajtanak végre, hogy az agglomerációs térség növekvő népességének lehetőséget adjon az ingázásra.

A H5-ös szentendrei vonal két ütemben újul meg – derült ki a BFK sajtóközleményéből. A külső szakaszon teljesen, a belsőn részlegesen épül át a pálya, ez a sebesség bizonyos emelését is lehetővé teszi. Az első ütem része új, alacsonypadlós, egyterű, klimatizált járművek beszerzése is, ezek gyorsabban és sűrűbben járhatnak majd. A HÉV menetideje a Batthyány tér és Szentendre között 3-6 perccel csökkenhet. A vonal agglomerációs szakaszán gyorsított vonatok is közlekedhetnek majd.

Az 5-ös metróval a szentendrei HÉV bejuthat a belvárosba

A fejlesztés második, távlatban tervezett ütemének végső célja egy olyan észak-déli, elővárosi és városi gyorsvasúti rendszer, amilyen még nem létezik a budapesti várostérségben, hiszen sok utast szállító metróként kiszolgálja a belvárost, ugyanakkor a központtól távolodva, ágakra bontva elővárosi vasútként messzire, például Szentendrére, Ráckevére, Kunszentmiklósra vagy a pilisi agglomerációba is eljut.

Ezt a regionális gyorsvasutat 5-ös metró néven szokás emlegetni, és úgy jön létre, hogy az első ütemben a Kálvin térig elkészült alagút tovább épül a belváros és a Duna alatt, majd a szentendrei HÉV vonalára csatlakozik. Ahogy délről a 150-es, úgy északról a 2-es, esztergomi vonal is becsatlakozik az M5 hálózatába, így egyes vonatok innen is az alagútban folytathatják útjukat.

Új városközpont létesül

Vitézy Dávid Facebook bejegyzésében foglalta össze Szentendre állomás új terveit. Eszerint az új szentendrei állomáson:

  • új, közös, színvonalas, fedett buszpályaudvar és hév-állomás,
  • akadálymentes peronok korszerű utastájékoztatással,
  • 400 P+R férőhely, új parkolóház,
  • 300 B+R biciklitároló,
  • megújult közterületek, több zöld,
  • új kereskedelmi funkciók és
  • új akadálymentes kapcsolat létesül a 11-es úton át Szentendre belvárosába.

A H5-ös a legnagyobb forgalmú HÉV Budapest elővárosában, naponta 116 ezer ember veszi igénybe, a szentendrei végállomás azonban nemcsak közlekedési, hanem kereskedelmi funkciókat is betöltött, ezért felújításkor arra is törekedtek, hogy egy új városközpontot is létrehozzanak a városban, fejlett közlekedési kapcsolatokkal és minél több zöldterülettel, teljesen integrált, a HÉV-vel közösen fedett buszpályaudvarral.

Vitályos Eszter idén nyáron kezdeményezte, hogy a nagy beruházás keretében a csomópont tervei így készüljenek el, a tavasszal leégett élelmiszeráruház területére is kiterjedően. A BFK elkészítette a koncepcionális terveket, amelyeket bemutattak a nyilvánosságnak és ismertetik Szentendre önkormányzatával is. Vitályos Eszter elmondta: a térségben készült közvéleménykutatás szerint az emberek 82%-a a legjelentősebb problémának a közlekedést tartja a Pilis-Dunakanyar térségében.

Csaknem 400 autónak lesz hely

Az új szentendrei végállomáson a jelenleginél is egyszerűbben, az időjárástól védve lehet majd átszállni a buszokra, a HÉV és a Volánbusz utasforgalmi terét egyesítik, közös, fedett, nagyívű perontetővel. Ugyancsak fedett lesz a tervek szerint a taxiállomás, illetve a ki- és beszállás idejére igénybe vehető K+R (Kiss + Ride) parkoló. Az autóról HÉV-re átszállók számára egy nagy kapacitású, 250 férőhelyes P+R parkolóház épül, az elképzelések szerint egy kisebb parkolóval együtt csaknem 400 autónak lesz hely.

Ugyancsak több kerékpártárolóban összesen 300 kerékpár elhelyezésére lesz mód az állomáson, mely kapacitás igény esetén még tovább bővíthető. A terveket a BFK megbízásából az UTIBER és az Építész Stúdió készíti. A látványtervek munkaköziek, végleges engedélyezési tervek 2022 első negyedévében készülnek el, változások még lehetségesek.

2023-ban kezdődhet a szentendrei HÉV felújítása

A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiában foglaltak szerint a HÉV-eket, így a H5-öst is egységes vasúti rendszerbe integrálják. A H5-ös felújításának tervezésére a BFK létrejötte után elsőként szerződtek, jelenleg az engedélyezési tervkészítési szakasznál tartanak, 2022 első negyedévére lehetnek meg az építési engedélyek és azok birtokában 2023-ban elkezdődhet a szentendrei HÉV felújítása.

A munka 2026-ban fejeződhet be. Erre rendelkezésre áll a szükséges forrás, hiszen a beruházásra a Kormány uniós forrást biztosított, a Helyreállítási és Ellenállóképességi Terv felhasználásával valósulhat meg. A vonal fővárosi szakaszán 2005 és 2007 között már megtörtént a pálya felújítása, ugyanakkor itt is szükséges az akadálymentesítés minden állomáson.

Így 55 centiméter magas akadálymentes peronok épülnek, rendezik a megállók környezetét és egységes, korszerű lesz az utastájékoztatás. A fővárosi szakaszon is új kerékpártárolók épülnek, az Árpád hídnál és a Margit hídnál is úgy alakítják ki a peronokat, illetve a lifteket, hogy könnyebb legyen az átszállás a villamosokra és új liftek épülnek a Batthyány téren is.

Pomázon is új intermodális csomópont épül

Az agglomerációs szakaszon is egységes, esztétikus és akadálymentes megállók épülnek, ugyanakkor itt szükséges megújítani a pályát, a biztosítóberendezést és az energiaellátó rendszert. Szentendre mellett Pomázon is új intermodális csomópont épül. Ezen a szakaszon lehetőség lesz a sebesség emelésére, óránként nyolcvannal, a lakott területen kívül százzal közlekedhetnek a szerelvények, így gyorsabb lesz a bejutás a fővárosba. A menetrend ma is sűrű, hiszen óránként 12 vonat közlekedik itt egy irányba, ugyanakkor Szentendréről nyolcról tízre növelik a vonatszámot, több járat közlekedik majd Békásmegyerről is, és csökkennek a menetidők.

Ez annyit jelent, hogy Szentendre és Budapest között a jelenlegi 39-ről 35 percre, a gyorsjáratok esetében 32 percre csökken a menetidő.

Kaszásdűlőnél egy új forgalmi csomópontot hoznak létre annak érdekében, hogy Pilisvörösvárról óránként két többletvonat is be tudjon járni az esztergomi vonalról a Batthyány térre. Új HÉV szerelvények beszerzése is része a beruházásnak – a tender újbóli kiírásán a BFK konzorciumi partnerével, a MÁV-HÉV Zrt. szakembereivel dolgoznak.

Szerző
Magyar ÉpítőkMTI
Forrás
Fotók: Nagy Mihály/magyarepitok.hu
'Fel a tetejéhez' gomb