Támogatás

Online fórumot tartottak a HÉV budapesti fejlesztéseiről

A Pilis-Dunakanyar térségének az esztergomi vasútvonal mellett a legfontosabb kötöttpályás közlekedési kapcsolata a H5 szentendrei HÉV vonal, melynek budapesti szakaszával kapcsolatban november közepén tartott online lakossági fórumot a Budapest Fejlesztési Központ. A tervezett fejlesztések érintik a Dunakanyar lakosságát, ezért a legfontosabb tudnivalókat cikkünkben vázlatosan összefoglaljuk:

  • A kormány döntött 75 milliárd + vonatbeszerzés értékben a szentendrei HÉV fejlesztéséről, mely 2026-ra valósul meg.
  • Hosszútávon 5-ös metró fejlesztés lesz, mely a déli szakasz (H6 és H7 bevezetése a Kálvin térre föld alatt) után valósulhat meg, melynek lényegi pontjai:
    • Befejezése 2040 körül várható, a beruházás értéke több mint 600 milliárd forint
    • Kaszásdűlőtől süllyedne le a pálya a Szépvölgyi út környékén menne alagútban a Nyugati, majd a Kálvin tér felé
    • Csökkentett forgalommal megmarad a Batthyány téri bevezetés is, összekötve az esztergomi vonattal, az összekötés a 2026-ig zajló fejlesztésben megtörténik, így több tud járni a Esztergom felől Budapestre, megoldva  a vasúti híd és a nyugati pályaudvar szűk keresztmetszetét
    • A fejlesztés segít a 11-es bevezető szakaszán is, hiszen Római fürdő és Békásmegyer között is süllyesztett pályát terveznek
  • A 2026-ig zajló fejlesztések tervezése zajlik jövő évben, 2023 második felében indul el a kivitelezés és párhuzamosan a járműbeszerzés, melynek a dunakanyariakat érintő fontosabb pontjai:
    • Javítják a budapesti szakaszon az autós átjárókat, komolyabb átalakítások várhatók Békásmegyernél sok új parkolóval, a torlódások mérséklésével, a csomópont teljes átalakításával
    • Felújítják az összes megállót, javítják a gyalogos és kerékpáros megközelítés lehetőségeit, emelik a peronokat a vasúttal kompatibilis 55 cm-es magasságra, néhány megálló helyét racionalizálják
    • A budapesti pálya felújítása 2005-07 között megtörtént, itt csak minimális beavatkozások várhatók

A vonal agglomerációs szakaszáról 2022 első felében várható hasonló fórum, melyen megismerhetjük a Békásmegyer-Szentendre vonalszakasz terveit is!

A BFK beszámolója az online fórumról

A szentendrei, ráckevei és csepeli hévek rekonstrukciója és fejlesztése – két ütemben – a MÁV-HÉV Zrt. és a BFK irányításával zajlik. A közeljövőben a H5-ös vonalon Szentendre és Békásmegyer között teljes, Békásmegyer és a Batthyány tér között részleges pályaátépítés lesz, a megállókat viszont teljeskörűen akadálymentesítjük. A távlati ütemben a szentendrei hév is része lesz az 5-ös metrónak.

Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiában is szereplő, és annak többi fejlesztéséhez illeszkedő 5-ös metróval kezdte előadását a Békásmegyer és Batthyány tér közötti hévszakasz lakossági fórumán. Az északi és déli hévek fejlesztésének már a tervezésnél tartó I. fázisánál ugyanis ismernünk kell a távlati végcélt, nehogy a közeli beruházás egyes megoldásai akadályozzák a későbbi fejlesztést, vagy esetleg fölöslegesekké váljanak, mikor a következő ütemhez érünk. Ha a hármas metró építésénél tekintettel tudtak lenni elődeink a negyven évvel később elkészülő négyes metró Kálvin téri csatlakozására, nekünk is képesnek kell lennünk a terveknél figyelembe venni, évtizedes távlatban milyen fejlesztés várható a vonalon.

A távlati vízió tehát az 5-ös metró, vagy észak-déli városi és elővárosi gyorsvasúti rendszer, amely északon két irányból, Szentendre és Pilisvörösvár irányából fogadja a vonatokat, aztán Óbudán szétágazik, fő ága feltárja Óbuda tengelyét, majd megcélozza a pesti belvárost, de a megvalósíthatósági tanulmány eredményei alapján a belvárosi alagút megépítése után a mainál ritkább közlekedéssel a H5 ma ismert nyomvonala is megmaradna, és a Batthyány térre is járhatnak majd továbbra is a vonatok. A távlati vízió, hogy a belvárosban Óbuda felől metróként működő M5 déli irányban ismét szétágazik Csepel és Ráckeve felé, hiszen a H6 és H7 is integrálódik a rendszerbe. Ez a távlati vízió tartalmazza a hév föld alá süllyesztését Békásmegyer és Rómaifürdő között is, Csillaghegyen.

A szentendrei hév rövid távú, első ütemű, a következő 5 évre tervezett fejlesztése ebből a távlati vízióból vezethető le. De akkor nézzük most azt, hogy mit is tervezünk pontosan a következő évekre, 2026-ig!

  • Átfogó akadálymentesítés minden állomáson
  • Felülvizsgált megállóhelyi kapcsolatok
  • Új liftek és mozgólépcsők Békásmegyeren, a Margit hídnál és a Batthyány téren
  • Új kerékpáros kapcsolatok, kerékpártárolók
  • Békásmegyeren P+R parkoló
  • Sűrűbb menetrend
  • Pilisvörösvár felől a Batthyány térre bejáró óránként 2 vonat, a mai menetrend felül

Részletek a prezentációban, megállóról megállóra. A beruházás tervezése halad, a MÁV HÉV-vel és a tervezőkkel közösen dolgozunk azon, hogy mihamarabb az építési engedélyek is rendelkezésre álljanak.

A fórum második felében több tucat írásos és szóban föltett kérdésre válaszolt Vitézy Dávid és Somodi László, a BFK közlekedési főigazgatója. A kérdések zöme egy-egy konkrét megálló, terület problémáit feszegette.

A videóban megnézhetőek a prezentációk és a kérdések, válaszok is. Köszönjük mindenkinek a részvételt, folytatjuk a munkát, hogy minél hamarabb az építkezés is megkezdődhessen a bemutatott ütemterv szerint.

'Fel a tetejéhez' gomb